tisdag 17 november 2009

Köttat...

igenom del två av Millenium-seriens trilogi de senaste dagarna och nu ikväll hade jag bara 150 sidor kvar, det var väldigt spännande och sidorna bläddrades och bläddrades och till slut var det bara "Om du gillade den här boken, ta då en titt på dessa böcker"-sidorna kvar. 

Flickan som lekte med elden var väldigt bra även fast den var något förutsägbar, men det var länge sen jag läste så här mycket skönlitterär text och eftersom jag läst del ett och två på väldigt kort tid så kan jag inte annat än ge dem ett högt betyg.  Paolo Roberto var ett oväntat inslag och jag tycker han är rätt så skön så det var ganska roligt att han var med. Jag såg förresten något inslag, när filmen hade premiär, att han hade fått provspela sig själv. Det hade tagit typ fem minuter innan regissören hade beslutat sig för att låta Paolo Roberto spela Paolo Roberto. Ett ganska klokt beslut skulle jag vilja påstå, även om inte Paolo kanske är världens bästa skådis så skulle det sett fånigt ut om någon annan hade spela Paolo...

Vi var på En julsaga (3d) igår tillsammans med Elena och Amar. Utrustade med värsta spejjsade nördbrillorna så fick vi se en härlig tolkning av den hyfsat uttjatade Scrooge-historian. Jim Carrey var briljant och så där härligt skön som bara han kan vara... 3d-effekten gav filmen en hel dimensionell till och det var rätt så coolt att se, eftersom jag inte sett någon 3d-film på bio tidigare. Men som Elina sa så var det rätt så många segment av filmen där det inte var så mycket substans, utan det var mycket utfyllnader med "hinna flyga/hoppa/sväva/springa/bli jagad så mycket som möjligt"-bitar i filmen som jag antar att de flesta filmer med 3d-glasögon innehåller.  Men det var som sagt en trevlig bekantskap att ha på sig glasögonen och se en film på ett "helt annat sätt".

Något som jag noterade på bion var för övrigt att Luftslottet som sprängdes snart har biopremiär och just innan såg jag att Flickan som lekte med elden hade haft premiär i september. Är det inte lite konstigt att ge ut del tre så snart efter del två har haft premiär... Om det hade varit en Hollywood-produktion så hade det dröjt minst tio månader innan del tre hade kommit. Men nu är det lyckligtvis inte en Hollywood-produkt så det är väl bara bra att svenskarna får se del tre så snart, eftersom tvåan har ett ganska abrupt slut och man är rätt så sugen på att se hur fortsättningen blir... Jag kanske borde börja läsa trean redan nu!

1 kommentar:

  1. DU är in the ZONE... mata Stieg Larsson är trevligt... trean är bäst, lätt!

    /Gruvis

    SvaraRadera