onsdag 18 november 2009

Jag hatar jumper.

Nej, det är inte filmen Jumper jag pratar om. Det är säkert en hyfsad actionfilm som man kan slötitta på någon gång när den visas på tv i framtiden... Det är inte heller den svenska musikgruppen Jumper som jag tänker på. Även fast låtar som "Tapetklister" och "När hela världen står utanför" var några låtar som inte var helt tokiga när de släpptes i mitten/slutet av 90-talet... Det är det förbannade svenska ordet jag tänker på... 

"En jumper (engelska jump, hopp) är en slags tröja. Det är en kort, figursydd tröja, oftast rundhalsad, med långa eller korta ärmar." 

Jag hatar ordet "jumper". Jag anser att det är ett sjukt fult ord och jag hatar det innerligen. Jag har nog aldrig använt ordet "jumper" förutom när jag använt det för att berätta hur mycket jag stör mig på det ordet. Vem använder ordet jumper?! Jag kommer ihåg att Håkan (gympaläraren på Bolki (Bolagsskolan)) använde ordet jumper och jag blev lika irriterad varje gång. Men ingen annan normal människa använder ordet jumper hoppas jag!? Det är dock ett ord som alltid, och då menar jag ALLTID används i böcker! VARFÖR!? Det är fult, det är gammaldags, det är ett uselt ord. Sluta använd det! Damnit!

4 kommentarer:

  1. För det första; tycker du inte att du tar i när du påstår att du hatar det innerligt? Jag tror inte ens att jag hatar tentan jag just skrev innerligt ;).

    För det andra; Jag har Aldrig sett det ordet i någon litteratur, så nu måste jag börja ifrågasätta ditt val av böcker tror jag!

    För det tredje; Hur gammaldags och irriterande (för att inte säga rent bondigt lapskt) är det inte att kalla en skola för bolki? ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tar aldrig i! Jag använder mina utropstecken ytterst sällan, enbart när jag verkligen ogillar eller gillar något! Så det så!

    Du läser ju bara böcker som är skrivna på 1800-talet och bakåt, då fanns inte ordet jumper än. Därför finns det inte i dina antika böcker!

    Det är slang, yo. Bara för att ni inte hade något coolt slang till era ocoola skolor! Buhu på dig!

    SvaraRadera
  3. Det behövdes inte, för de hade fina namn och hette inte efter industrin!
    Dessutom är det fortfarande bondigt lapsk slang ;).

    1956 om jag får be! Och om jag inte minns helt fel så är både Coelhos senaste, HP-serien och Arn-böckerna nåååågot nyare än så!

    SvaraRadera
  4. I-lands problem... satsa på skjorta istället?

    Lyle&Scott tröja rekommenderas istället...

    SvaraRadera