måndag 29 juni 2009

Den härligaste helgen i Kiruna avslutad.

Kirunafestivalen är en sjukt trevlig festival, oftast ett flertal artister som man verkligen vill se eller som man tycker att det här bör man se. Visst är jag partisk eftersom jag kommer från Kiruna, men så är det ju med de flesta festivalerna som är i ens hemstad. Man träffar en hel del gamla vänner och bekanta som man får en stunds prat med, visserligen med 80 dB från annat skrän runt ikring, men det är ack så trevligt ändå. Det var en rätt intressant inledning när vi kom dit på fredagen. Just innanför grindarna så var det en kvinna i 35-40-årsåldern som satt nerhukad och bredvid henne var en GIGANTISK spyhög, hennes kompis var bredvid henne och några poliser + ambulanspersonal var där. Det var ett väldigt trevligt välkommnande...

I fredags var det Thåström som var stora höjdpunkten och i lördags så var ju Turbonegro det klart härligaste under hela festivalen, men Timbuktu och Damn! var ruskigt bra också. Hank von Helvete (eller Hans-Erik som han egentligen heter) är en fantastisk entertainer med grymt mellansnack. Han undrade bland annat om vi Kiruna-folk inte skulle flytta till Stockholm, rättare sagt södermalm och hänga där med bratsen på Spy Bar och Opera. När vi ändå tänkte flytta staden så undrade han om det inte var lika bra att flytta dit. Sättet han sa det på var så skönt... Han ska för övrigt spela Jesus i norska uppsättningen av Jesus Christ Superstar. Hmm, bisarrt säger jag...

Det har varit min lugnaste festival och förmodligen den skönaste också, jag har bara varit lite trött dagen efter varje dag, men jag hatar att må dåligt så det blir det en fortsättning på nästa år. Roligt att skratta åt alla snorfulla 18-åringar och 55-åringar...

Jag, Anton och hans tjej gick på Ferrum efter Timbuktu och där fick vi ett intressant möte när vi kom upp till dansgolvet och baren. Ni vet en sån där dålig college-komedifilm där en utlänning har den massivaste unibrowen som finns? Vi såg en det första vi gjorde! Creepy guy! Men.. inte nog med det så såg jag No Country for Old Men's briljanta karaktär Anton Chigurh som Javier Bardem spelar, med den sjukt fula frisyren. Det var en ung kille som hade precis sån, och hade jeansjacka och jeans... enda som saknades var gastuben i handen... Jäklar vad rädd jag blev..!

En annan intressant betraktelse på dansgolvet var en kvinna i 50-55årsåldern som var 145cm lång och hade en gigantisk handväska mitt på magen som dansade som aldrig förr till gamla discodängor från 70-80-tal. Hon var underhållning! DJn var också stor underhållning. En 65-årig gubbe som inte visade en min och när folk bad om requests så var det typ; Fuck you, det är jag som sköter det här! Mina låtar ska spelas..! Så härlig gubbe. Skrattade svinmycket när han började med den där dansen som brats gjorde (kommer inte ihåg vad den heter, propellern kanske?) och njöt av sina discohits. hohoho. Fantastiskt.

1 kommentar:

  1. Om du säger så där (rubriken) så tänker då inte jag komma på besök!

    SvaraRadera