lördag 20 mars 2010

Doin' it the Italian way!

Vi har inte hunnit köpa en kaffe-bryggare/perkulator/press än, och kaffesuget på kvällen efter jobbet har varit påtaglig. När jag såg Elina sova sittandes i soffan med böcker i famnen, så kände jag att här behövs det kaffe! Även om hon säger att hon inte blir piggare av det. :p 

Jag kom på att vi hade en sån där häftig liten bryggare gömd någonstans i ett skåp, så jag letade efter den och hittade den (för ovanlighetens skull) i första skåpet jag sökte i. Eftersom jag visste att man brukar göra espresso i dem så var jag osäker på om vanligt kaffe skulle bli gott i den, men det var värt ett försök tyckte både jag och Elina. Jag letade upp den på nätet och fick reda på att de heter mokabryggare. Jag fick även en träff från ett forum vid namn riktigtkaffe.se hur man skulle använda dem, för jag var lite osäker. På den sidan kunde man läsa följande:

Trevliga italienare har gett mig följande tips för en 6-koppars,

1. Fyll filtret fullt med kaffe, utan att packa alls
2. Full effekt på plattan
3. Ha locket öppet
4. När du ser kaffet strömma upp, ta bort bryggaren från plattan
5. Ha fortfarande locket öppet, för att förhindra att kondensvatten droppar ner från locket och "förstör" creman

Jag använde mig av det tipset. Det var intressant att brygga kaffe i en mokabryggare eftersom det var första gången för mig, och kaffet blev riktigt starkt och faktiskt hyfsat gott. Fast det blir ju inte speciellt mycket kaffe från en sådan där liten grej! Men den får duga tills vidare. Dessutom så dricker vi kaffe som italienarna gör. Dvs, shots!

Så här ser alltså grejen ut ifall ni undrade: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar